تونل های شهری پولی تهران کدام اند؟

مجموعه :خودرو

یکی از مهمترین راهکارهای کاهش حجم ترافیک و کوتاه کردن مسیرها در کلان شهر تهران ساخت تونل های شهری در قالب پروژه های عظیمی است که با احداث آنها تا حد قابل قبولی از مشکلات ترافیکی را مرتفع کرده است.
تهران یکی از کلانشهرهای بزرگ دنیا است که به واسطه جمعیت زیاد و قرار گرفتن آن به عنوان پایتخت در زمینه حمل و نقل دارای معضلات ترافیکی زیادی است.
ترافیک شهری در این کلانشهر به عنوان بزرگترین مشکل بارها و بارها از سوی مسئولان شهری مطرح شده و راهکارهای متعددی برای  حل آن مطرح شده است.
اما در این میان یکی از مهمترین راهکارهای کاهش حجم ترافیک و کوتاه کردن مسیرها در این شهر ساخت تونل های شهری در قالب پروژه های عظیمی است که با احداث آنها تا حد قابل قبولی از مشکلات ترافیکی را مرتفع کرده است.

تونل های شهری

معاونت حمل و نقل و ترافیک این هفته پیش ‌نویس لایحه‌ ای را به معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه کرده است که بر اساس آن ۵ تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور می شود.
پیش نویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته و این لایحه از لحاظ کارشناسی و حقوقی بررسی شده که در نهایت لایحه به تایید رسیده و به زودی به شورای شهر ارسال می شود.
بر اساس این لایحه، تونل‌ های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای هر بار عبور باید رقمی را به عنوان عوارض پرداخت کنند که گفته می شود حداقل عوارض پیش بینی شده حدود ۳ هزار تومان خواهد بود.
مولفه ‌هایی که نرخ عوارض را تعیین می کند شامل طول تونل، داشتن معاینه فنی و معاینه فنی برتر، ساعت تردد خواهد بود.
شهردارى نمى ‌تواند حقوق شهروندان را نقض كند
با توجه به واكنش هاى مثبت و منفى اخذ عوارض از تردد ماشين ‌ها در سطح شهر تهران بايد گفت، اين كار  جز اينكه منبع در آمد خوبى براي ثروتمندتر شدن شهردارى تهران است سود ديگرى ندارد. اينكه شهردارى به دنبال افزايش درآمد براى خود باشد خلاف قانون نيست اما قرار هم نيست اين افزايش درآمد با نقض حقوق شهروندان تهرانى باشد. اما با توجه به مواد موجود در قانون مى توانيم بگوييم كه دريافت عوارض براى تردد از تونل های شهری غير قانونى بوده چون خيابان، پل تونل متعلق به عموم است و كسى نمى تواند نسبت به اين معابر مالكيت داشته باشد.



پیش از این نیز چنین لایحه ای از سوی شهرداری تهران ارائه شده بود با مطرح شدن بحث لایحه اخذ عوارض برخی گله ‌مند شدند که چرا مجددا از مردم پول گرفته می‌ شود و با توجه به شرایط اقتصادی آن زمان و افزایش ناگهانی قیمت ها شهرداری ترجیح داد این لایحه را پیگیری نکرده و آن را از شورا پس گرفت.
آن زمان دلیل ارائه این لایحه عدالت در شهر عنوان شده بود در حالی که هیچ کدام از این تونل ها و اتوبان صدر وسیله حمل و نقل عمومی پیش بینی نشده در حالی که در ابتدای ساخت پل طبقاتی صدر قرار بود یک خط BRT از آن عبور کند.
در قاره آسیا بعد از کشورهای چین و ژاپن، ایران سومین کشوری است که اقدام به احداث تونل‌ های طویل جاده ‌ای کرده و در این زمینه جزو کشورهای پیشرو در این قاره به‌ حساب می ‌آید.

دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدید ترین مطالب خودرو

بیشتر بخوانید

شانس شما در خودرو

بیشتر بخوانید
جدیدترین مطالب
پربیننده هفته
پربیننده ماه
  • فال حافظ
  • لینک دوستان
  • فقط بخند
  • عاشقانه

دنیای فناوری

سینما و تلوزیون